Årets julklapp tillkännagavs 14/11 av HUI och blev "unisexdoften". Bland spekulationerna tidigare fanns bl.a. "pingisracket" och prenumeration på någon AI-tjänst.
Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ?the lipstick effect? som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen. Doften kommer i allt fler prisklasser och utföranden. Det finns ett nyväckt intresse för hur doften får oss att må och dess effekter på välbefinnande, sömn och avslappning. I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen. Årets Julklapp är därför unisexdoften ? en extra accessoar som sätter guldkant på vardagen.
HUI Research som väljer ut årets julklapp varje år skriver följande om hur årets julklapp utses:
Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.
För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:
- Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
- Produkten skall representera den tid vi lever i
- Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Det är än så länge för tidigt att ens gissa men vi hoppas att under året kunna komma med ett par kvalificerade gissningar. Det kanske är under 2025 som AI får bredare spridning och inte bara är något som vissa använder.
Årets julklapp 2018 blev "det återvunna plagget". Med andra ord både second hand och plagg som fått ett nytt liv genom att återanvända materialet för att skapa ett nytt plagg.
Årets julklapp 2017 elcykeln speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm.
Elcykeln har på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Människor ges möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar, trotsa slätternas motvind eller ta ut hunden på långtur i skogen. Elcykeln är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden.
Elcykeln uppfyller alla tre kriterierna för Årets Julklapp. Konsumenternas intresse för och efterfrågan på elcyklar har accelererat kraftigt i takt med att tekniken mognat och gjort elcykeln mer lättillgänglig. Sedan regeringen i årets höstbudget flaggade för införandet av en elcykelpremie ökade intresset ytterligare.
- Elcykeln når en allt större publik. Den avlastar bil- och kollektivtrafik och kanske kan växla upp utvecklingen mot smartare städer, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
Elcykeln krokar även i tre av dagens starkaste megatrender: urbaniseringen, reflekterandet över klimatförändringarna samt träning och hälsa.
- Elcykeln har just nu stark vind i ryggen. Klimatoro, hälsotrend och regeringens premie gör den till en given årets julklapp, säger Jonas Arnberg.